ERWTEN EIWIT ISOLAAT

  • VOORDELEN

  • WERKING

  • ONDERZOEK

Pea powder

GOED OPLOSBAAR

LACTOSEVRIJ

BCAA
LEUCINE

BCAA
ISOLEUCINE

BCAA
VALINE

ARGININE

VOORDELEN

De vraag naar een vervanger van wei proteïne wordt steeds groter en erwten eiwit biedt een plantaardig alternatief. Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom men zou kiezen voor een plantaardig eiwit. Begin bijvoorbeeld bij mensen die lactose intolerant zijn, ben je misschien veganistisch of wil je gewoon simpelweg je steentje bijdragen aan een beter milieu. De productie van eiwitten uit een dierlijk bron geeft dan ook een veel zwaardere belasting voor het milieu dan de productie van eiwitten uit plantaardige bronnen. Maar welke plantaardige eiwit is nou een waardige vervanger van wei proteïne? Als het aan ons ligt zijn dat de eiwitten die we kunnen halen uit erwten.

WERKING

Er wordt weleens gezegd dat een plantaardig eiwit nooit een volledige vervanger voor een, maar is dit wel zo? Een belangrijke reden voor fanatieke sporters om te kiezen voor wei is omdat het een compleet aminozuurprofiel bevat, waaronder de BCAA’s die enorm van belang zijn wanneer het op spiergroei aankomt. Maar maak je je maar geen zorgen, deze BCAA’s zijn bijna net zo goed terug te vinden in erwten eiwitten. Het enige nadeel aan erwteneiwit is het feit dat het niet alle EAA’s bevat, zo is het essentiële aminozuur methionine niet sterk vertegenwoordigd in erwten eiwitten. Dit nadeel hoeft geen probleem op te leveren, bij een goed gevarieerd voedingspatroon, waarin binnen een dag meerdere plantaardige eiwitbronnen worden aangesproken, zal je niet te kort komen aan de essentiële aminozuren.

Doordat erwten eiwitten rijk zijn aan het semi-essentiële aminozuur arginine, wat een groot onderdeel speelt bij de stofwisselingen in ons lichaam, zal het bevorderend werking hebben voor de vetverbranding.

Een andere mooi bijkomstigheid van het erwteneiwit is het feit dat langzamer wordt opgenomen wordt dan wei proteïne en sneller dan caseïne, wat ervoor zorgt dat het een eiwit is die geschikt is voor elk moment voor de dag. Erwten Eiwitten zijn goed verteerbaar, met een verteerbaarheid van 94% is het een van de makkelijkst verteerbare eiwitten en zullen de darmen niet belast worden.

INTERNATIONAL SOCIETY OF SPORTS NUTRITION

ONDERZOEK

Mocht je nog steeds niet overtuigd zijn dat erwten eiwitten een waardige vervanger kan zijn, kijk dat is naar het onderzoek uit de Journal of the International Society of Sports Nutrition, Aan dit onderzoek deden 161 mannen mee tussen 18 en 35 jaar. De mannen volgden een programma van 12 weken en werden verdeeld in drie groepen, een gebruikte wei eiwitten, de ander erwten eiwitten en de laatste groep was een placebogroep. Na deze twaalf weken bleek dat de groepen die erwten eiwitten en wie eiwitten aan de hand van de spierdikte in de biceps identieke spiergroei vertoonde en de placebogroep een minder resultaat behaalde.

We kunnen nu concluderen dat het erwten eiwitten in de praktijk zo goed als gelijkwaardig zijn aan wei eiwitten zolang je maar genoeg leucine binnenkrijgt (Porties van 25 g per dag zal voldoende moeten zijn). Zolang je op de dag zelf maar genoeg eiwitten binnen krijgt en de inname verdeeld over de dag. (Ongeveer 1,6 g/ 1 kg lichaamsgewicht, verdeeld in porties van 30 gram verspreid over de gehele dag en probeer de eiwitten uit verschillende hoogwaardige eiwitbronnen te halen.)

WIL JE OP DE HOOGTE WORDEN GEHOUDEN VAN HET BEDRIJF EN NIEUWE PRODUCTEN?

Something went wrong. Please check your entries and try again.